Yah Man - Reisverslag uit Treasure Beach, Jamaica van pipienpipelori - WaarBenJij.nu Yah Man - Reisverslag uit Treasure Beach, Jamaica van pipienpipelori - WaarBenJij.nu

Yah Man

Door: PiPi en Pipelori

25 Juli 2007 | Jamaica, Treasure Beach

Hallo allemaal,

Via deze weg heten we onze trouwe volgers en ook de mensen die zich onlangs op de mailinglist aangemeld hebben van harte welkom op onze vernieuwde site. Waarom de site vernieuwd is? Omdat we aan het tweede deel van onze reis begonnen zijn. Het eerste deel, elf maanden Azië, sloten we begin mei af om vervolgens voor een korte tijd huiswaarts te keren. Aangezien we veel langer in Azië bleven dan gepland stonden we voor de keuze óf Australië en Nieuw-Zeeland bezoeken óf Midden- en Zuid-Amerika aandoen. De keuze was niet moeilijk: Midden- en Zuid-Amerika.

In Azië zochten we naar goedkope vluchten. We kwamen erachter dat het goedkoper was om via Europa naar Zuid-Amerika te gaan dan over Australië. Bijkomend voordeel was dat we in Nederland wat mensen konden bezoeken. Eenmaal in Nederland kwam daar niet veel van door het verwerkingsproces van alle opgedane ervaringen. De geplande stop van drie weken werden twee maanden. Toen onze hoofden eenmaal 'leeg' waren wilden we maar één ding: verder reizen! We boekten een enkeltje Montego Bay, Jamaica. Op 5 juli vertrokken we. Eenmaal geland zaten we gelijk in moeilijkheden:

Bij de immigratiedienst stuitten we op een onverwacht probleem. De juffrouw die onze paspoorten nakeek vroeg ons wanneer we weer uit Jamaica zouden vertrekken. Als overtuigd vrijheidsdier zei Rinze dat we dat nog niet wisten. "Joh, we zijn aan het reizen en zien wel hoe lang we blijven" was zijn commentaar. Volgens de juffrouw mochten we dan het land niet in omdat we geen terugvlucht hadden. Volgens haar scheef de wet hier voor dat bezoekers vooraf een terugvlucht geregeld moesten hebben. Ze haalde haar chef erbij maar ook die was niet te vermurwen. We moesten een vlucht hebben anders kwamen we het land niet in!

We konden achter, de achter haar desk vandaan gekomen juffrouw van de immigratiedienst aan, mee naar het ticketoffice van de national luchtvaartmaatschapij, Air Jamaica. Na een kort wachten maakten we onze wensen aan de bediende kenbaar. Voor een vlucht van Montego Bay naar Cancun via Miami vroeg de man in zijn glazen kooi $ 832 ofwel € 630. 270 Euro duurder dan de thuis op internet gecheckte prijs van € 350. Dit gingen we om de dooie dood niet betalen! We vroegen de nog altijd met onze paspoorten in haar donkere handen staande immigratiejuffrouw of we hier een pc konden gebruiken. Dan zouden we zelf wel een ticket via internet boeken. Dat was volgens haar wel mogelijk maar ze moest eerst weer haar chef raadplegen. Ze belde hem. Toen ze uitgetelefoneerd was merkten we dat we van haar chef in de stront konden zakken. We kregen de lulsmoes dat er geen computer beschikbaar was. Besluiteloos keken we elkaar aan. De juffrouw werd wat ongeduldig en stelde ons voor de keuze: nú boeken of morgen op hetzelfde vliegtuig weer retour naar huis. Aangezien we slechts een enkeltje Frankfurt-Montego Bay hadden gekocht zouden we die terugvlucht ook nog moeten betalen. En dan waren we in twee dagen nog geen centimeter opgeschoten. Een lekker begin was het niet. Wie dacht om het hier met de in een klein jaar "Azië-backpacken voor beginners" opgedane reiservaringen lang uit te houden die moest vooral over een dikke beurs beschikken.

Maar: we waren weer begonnen! Heerlijk. Koud twee vluchten achter je kiezen en je zat met een levensgroot probleem. En de conclusie: wij waren altijd de verliezers! Het vrouwtje begon nu duidelijk haar geduld te verliezen en probeerde een beslissing te forceren. "Kopen of terug" zullen haar gedachten wel geweest zijn. We overlegden: hoe lang blijven we dan in Jamaica? Twee weken, drie weken? Of ergens er tussenin? En waar vliegen we dan heen? Waar zetten we onze reis voort? Verdomme, daar wilden we nu nog helemaal niet aan denken.

Het verwerkingsproces van extra geleden financiële schade wordt altijd bespoedigd wanneer je gewoon vrolijk blijft lachen en er de positieve kanten van inziet. En als het gevoel hebt alsof ze je een duur ticket willen verkopen en dat dat, gezien de omstandigheden, nog gaat lukken ook dan is het tijd om lachend je creditcard te trekken en vriendelijk tegen de glazen kooi te glimlachen en vragen of de meneer 'alstublieft' een vlucht naar Cancun, Mexico, zou willen boeken. “Yah Man” was zijn antwoord.

Na een paar min of meer tegenvallende dagen in Negril (een plaatsje aan de westkust waar we getuige waren van vooral veel Costa del Sol-vermaak (jetski, parasailen etc) bracht Joseph, de eigenaar van het guesthouse waar we sliepen, ons de heuvels in. We hadden hem verteld dat we Negril niet echt top vonden en dat we contacten met de plaatselijke bevolking zochten. Hierop had hij eens nagedacht en aangeboden om ons naar een gastgezin te brengen.

Toen de eerste druppels van een moessonbui begonnen te vallen werden we afgezet bij een soort van veredelde stacaravan met veranda. Onze gastheer, Harry, stelde zich voor. Harry en Joseph spraken in het plaatselijke Patois met elkaar waarna Harry onder het motto "Yah Man, Jamaica, no problem" aangaf dat we hier wel konden slapen. Harry bleek alleenstaand en dat was anders dan een gezin maar goed. Wat onwennig stonden we met onze rugzakken in Harry's kleine keukentje. Buiten een simpele kookplaat, een koelkast die het niet deed en het simpele keukentje stond er een éénpersoons bed. Hij vertelde dat er geen elektriciteit was, een gevolg van de rekening niet betalen. Hij liet ons de rest van het huis zien wat slechts bestond uit een klein kamertje met een tweepersoons bed en een veranda. Zowel douche als toilet waren buiten in de open lucht. Op de veranda maakten we nader kennis met elkaar voordat Harry met een verrukkelijke mango terugkwam.

De moessoenregen geselde de stacaravan. Het regenwater kletste als talrijke kleine watervalletjes naast elkaar uit de geulen van de golfplaten in de struiken. Aan de rechterkant hing een halve dakgoot die afliep naar het midden. Harry duwde een grote witte emmer onder de halve goot. De flinke straal die daar liep werd zo opgevangen en door Harry gebruikt als kook- en drinkwater. Van het opgevangen regenwater zette hij een bakje koffie. Hierna bereidde hij een Jamaicaanse maaltijd. Deze bestond uit kleine gekookte bananen die naar kool smaakten, dumplins, gebakken ui en saltfish (gepekelde vis). Het smaakte prima. Nadat het even droog was geweest begon het weer te storten. Het enige wat we konden is op de veranda hangen en roken. We verveelden ons doordat we geen kant op konden door de regen. Gelukkig was het na drie kwartier weer droog en besloten we een stukje te gaan lopen.

Tijdens de wandeling werden we door veel mensen begroet en steevast moesten we binnenkomen. Wat voelde je een ongelofelijke warmte van deze mensen! De manier waarop de mensen met veel respect met je omgaan was verpletterend. Zo kwamen we terecht bij een levensgrote villa waar drie op het oog criminele ghettoboys met hun gepimpte auto's buiten stonden. Toen Mirjam vroeg hoe ze de kost verdienden antwoordden ze dat ze verkeersborden maakten. Om dit te bewijzen liep er een de villa in en stopte niet voordat hij een stuk of vijftien borden had laten zien.

Toen we terugkwamen bij Harry werden we in de tuin door twee nieuwe gezichten begroet. De een, Steve, stelde zich voor als de broer van Harry. Hij woonde boven in de heuvels en vertelde dat hij daar een wietplantage runde. Hij kwam regelmatig even bij Harry kijken en liep dan ook gewoon het 'hele' huis door. We hadden al in een eerder stadium door dat Joseph ons niet bij een gastgezin had afgezet maar dat we bij de broer van de lokale drugsbaron sliepen was toch weer een ander verhaal. Steve liet een ons ganja zien die hij net geknipt had. De dikke joint die in zijn mondhoek bungelde wipte op en neer toen hij Mirjam uitgebreid complimenteerde met het door haar gezette bakje gekookt regenwater met oploskoffie.

Mirjam moest plassen en zocht het golfplaten poephuis op 20 meter van de woning op. In het midden was een houten wc-pot met deksel gemaakt. Doorspoelen deed men hier niet. Het was gewoon een gat in de grond waar de drollen zich verzamelden. Toen ze het deksel eraf tilde kwam er binnen enkele seconden een enorme stank omhoog. Ze kon zich niet herinneren dat ze zelfs in India zo'n stank had meegemaakt. Eigenlijk wilde ze snel snel snel maar ze moest voorzichtig zijn om al staande haar evenwicht op de poepdoos te bewaren. Recht richten was moeilijk omdat ze niet naar beneden kon kijken in verband met de stank. Kokhalzend en haast over haar nek gaand was ze blij toen ze buiten weer frisse lucht snoof. De hele avond zaten we op de veranda en blikten terug op de afgelopen dag. Het was niet helemaal wat we ervan verwacht hadden. Er was hier niets te doen dan wandelen. De omgeving was aardig maar we hadden wel eens in mooiere heuvels gezeten.

De volgende dag liet Harry ons de douche zien. Deze was gemaakt van golfplaten en had geen dak. Een opgeknoopte groene tuinslang met een rond stukje hout in de opening gewrongen diende als douche. Het stukje trok je eruit zodat het water ging lopen. We keken elkaar aan. Mirjam sloeg de douche vandaag voor het gemak over. Rinze kroop eronder. Op blote voeten was het echt heerlijk douchen met het gisteren opgevangen regenwater. Wat een vrijheidsgevoel in de jungledouche! Enthousiast vertelde hij Mirjam hoe lekker het wel niet was die daarop besloot om toch haar kleren uit te trekken en een frisse douche te nemen. Ook zij genoot ervan.

Uiteindelijk kwamen we aan in "Treasure Beach", aan de zuidkust. Het was er erg rustig. De zuidkust is nog niet ontdekt door het toerisme maar in onze ogen is dat slechts een kwestie van tijd. Geen hotels, slechts een paar guesthousjes en lokale mensen die hun tweede huis verhuurden. We huurden een groot huis (180 m2!!) met een keuken, een woon- en slaapkamer en een veranda over de hele breedte van het huis voor 1200 jay (€ 13) per dag. We douchten heerlijk buiten onder een afgedopte waterleiding die aan het hek bevestigd was. Natuurlijk hadden we binnen een douche maar sinds we bij Harry buiten gedouched hadden was dit favoriet.

Het strand was schitterend: golven die op het koraal kapot spatten, rotsen en bomen. Aan het strand slechts een paar zelf in elkaar geknutselde houten strandtentjes van lokale rastafari's die overdag dienst deden als barretje en waar men 's-nachts in sliep. Bij Zebby, een van de rastafari's die een oog door een "ongelukje" kwijt geraakt was, zaten we vaak. Overdag kookte hij en we konden altijd mee-eten. Ook verwende hij ons met heerlijke mango's en meloenen en natuurlijk "Yah Man"-de hij er flink op los.

Het mooiste van onze hele Jamaica reis was gewoon aan komen lopen. Een hond. Nadat we hem aangehaald hadden liep hij gewoon met ons mee naar huis. We gaven hem te eten en kennelijk waardeerde hij dat zo dat hij niet meer van onze zijde week. We ravotten met hem op het strand, namen hem mee het water in, liepen hele baaien met hem af en zorgden goed voor hem. We waren volmaakt gelukkig. Meer heb je niet nodig. Een nieuwe auto? Nieuwe kleding? Veel geld? Nee hoor, je kunt met veel minder intens gelukkig zijn. De onvoorwaardelijke liefde die je van zo’n diertje krijgt is onbetaalbaar. Het afscheid van ons boefje was dan ook voor allebei erg zwaar. We jankten er flink op los.

Pipi en Pipelori

• 26 Juli 2007 - 06:31

Trudy:

zo even laten horen dat jullie er weer opstaan met foto"s en verhaal. ik hoop dat jullie weer een hoop reactie"s krijgen. Het was wel weer een ander begin van jullie reis. Ga lekker verder en vooral geniet.
    Knuffel voor beide
    TRUDY

• 26 Juli 2007 - 07:09

Ferry:

Hey!

Was lang geleden dat we wat hoorden, maar goed dat jullie weer onderweg zijn!! Als ik had geweten dat jullie zo lang in NL waren had je nog wel even langs kunnen komen :-) die houden we dan maar tegoed!

Weer veel plezier, geniet ervan en hou ons vooral op de hoogte ;-)

gr
    Ferry

• 26 Juli 2007 - 07:58

Desiree Svz:

lieve Rinze en Mirjam,
    wat leuk weer van jullie te horen en weer intens te genieten hoe (materieel) rijk we in ons koude kikkerlandje zijn!

Wat een ervaringen weer in een ander continent. Ik ben reuze benieuwd hoe jullie de bevolkingen van Azie t.o.v. Z-Amerika kunnen plussen en minnen...!

Wat ben ik blij dat ik geen hond heb; partir c'est mourir un peu..volgens jullie geldt dit niet alleen voor mensen. Ik zou dit niet kunnen hoor; ik zou deze lieve 4voeter gewoon meenemen...! Maar ja, wie ben ik?

Zijn er nog plekjes in de wereld waar je echt in Niemansland bent; ongekend op google earth...! Nog even en we kunnen jullie zien zitten op de po..:)!! Gelukkig niet ruiken..

Wat fijn dat jullie ook weer even naar jullie heimat zijn teruggekeerd. Even stoom afblazen en ervaringen delen met anderen. Gelukkig dat je weet dat je hier altijd terug kan he? Die mensen aan de andere kant van de wereld kunnen niet anders; zouden ze uberhaupt wel willen ruilen met ons Westerlingen?

Ik vind het toppie van jullie dat jullie doorzettingsvermogen ongekend is. Weer zo ontzettend primitief in de caravan van Harry beginnen...!
    Jah Man, wat ben ik dan toch een hele verwende WAT!!
    Zaterdag 28 juli gaan we op vakantie naar Malta omdat Justin daar een Engelse taalcursus volgt en blijven daar ongeveer 12 dagen. Daarna hebben we geboekt voor Engeland om de universiteitsteden en de Cotwolds te bezoeken. Maar Engeland is momenteel een grote chaos. Overstromingen en regen,regen en nog eens regen. Bevolking geevacueerd etc.
    Wat we na Malta doen zien we dan wel weer; geen duur afgezet ticket gelukkig!!

Nu lieve mensen, wij zijn ontzettend blij met een lekker zonnestraaltje..het weer is hier niet al te best geweest voor de zomertijd.

take care,
    Dees, Frank en Justin xxx

• 26 Juli 2007 - 13:06

Ineke, Jaap & Kids:

Hallo luitjes,

Heerlijk om weer iets van jullie te horen! Jullie hebben inderdaad weer het een en ander meegemaakt. Wat staan die 'strandtentjes' dicht op het water kennen ze daar geen getijden? Prachtige foto's, ik zou zeggen:" Ga zo door"!
    Dikke knuf van ons uit Culemborg XX

• 26 Juli 2007 - 15:01

Odette:

Hallo,

Wat een pech aan het begin van nieuwe lange reis zeg!!! Maar wat ik gelezen heb, hebben jullie het weer naar jullie zin. Lekker genieten dan maar.

Kuzz Odette

• 26 Juli 2007 - 19:10

Toxic-roy:

Hallo verdwaalde mensen !

Hier ff een berichtje uit Den Haag waar de zomer nog steeds niet is begonnen...
    Blaas aub wat mooi weer hier naar toe

Geniet lekker van jullie laid-back avonturen en de groetjes van Talitha en Roy

• 28 Juli 2007 - 11:24

Marianne Vd Broek:

Hallo daar wat een avontuur alweer meteen wel heel leuk en gelukkig alles goed opgelost ondertussen
    De Foto's zijn weer geweldig en we wachten af op het volgende verhaal en de volgende foto's.
    Wil je aub mijn e mail adres veranderen in jullie bestand anders kan ik het straks niet meer ontvangen
    Marianne-feetcare@hotmail.com
    Bedankt en tot horens maar weer

• 28 Juli 2007 - 12:42

DJ L Chico:

Hoi schatten, hoorde via zowaar eergisteren via de Co dat jullie in Nederland zijn. Nu zie ik via de email dat jullie alweer lekker vertrokken zijn voor deel 2 van de wereldreis. Waanzinnig en stik jaloers, haha!! Veel plezier de komende (11?) maanden en hou me op de hoogte. Met veel plezier jullie ervaring Jamaica gelezen

• 29 Juli 2007 - 09:51

Ria:

Het is weer een enerverend verhaal met een complex begin. Maar zoals de vorige reis slaan jullie je ook hier weer goed doorheen. Het is weer gezellig lezen en zeker weer de moeite om die geweldige foto 's te bekijken. Geniet en haal even geen hondjes aan? Want dat is een mega verleiding zo'n beestje als op deze foto

Groetjes en succes,
    Ria

• 30 Juli 2007 - 13:28

Corrie:

Hoi Rinze en Mirjam,

Ik ben er weer klaar voor hoor!!!!
    Vol spanning zie ik weer uit naar jullie avonturen, trouwens harstikke leuk dat ik jullie nog even gezien heb.En verder wens ik jullie een hele fijne tijd toe!!!!

Groetjes

• 02 Augustus 2007 - 17:07

Juutje:

Hola chicos!
    Op naar het volgende avontuur!!! Klinkt helemaal fantastisch daar!! Wat zijn de volgende plannen? Heb net Bolivia verlaten :( en ben op weg naar Colombia!

Besos Juut

• 03 Augustus 2007 - 15:04

Alex :

Found you! Nice photos, guys - Jamaica looks pretty chilled out. Is that another beach dog Rinze has befriended? Or is that in fact a fully grown Puja? Have you taken off the photos from all the other countries?

Travel happy

• 05 Augustus 2007 - 18:56

De Tiggels Uit Delft:

Wij zijn net terug van vakantie uit Bulgarije en dachten dat wij het bijzonder hadden gehad. Maar als ik jullie verslag lees valt dat van ons in het niet. Maar ook wij hebben vreselijk genoten hoor. Ik ben blij weer met jullie mee te mogen reizen. Blijf schrijven dan blijven wij ervan meegenieten.Liefs van Henk, Helma, Alicia en Ferry.

• 07 Augustus 2007 - 16:49

Wolf En Lavina :

Super om dit verhaal weer te lezen en alles te volgen groetjes en voorzichtig
    xxxxx

• 08 Augustus 2007 - 15:39

Eric:

Veel reis plezier
    niet doe je alleen indrukken op reizen verandert de mens
    groetjes eric

• 08 Augustus 2007 - 16:52

Kees Francy En Kids:

hoi hoi,
    geweldig, dat we jullie nog gezien hebben voor je aan dit avontuur begon!
    wij kijken in elk geval weer uit naar jullie reisverslagen.(maar dat wisten jullie al).
    gaan jullie ook nog naar de dunn river falls en naar nine miles (het graf van bob marley)?
    groetjes en veel plezier uit breda

• 09 Augustus 2007 - 12:58

Barbara:

Hi Pipi en Pipelori,

Dit is Barbara van Radio 3FM, aanstaande zodnag staat mijn uitzending in het teken van de Caribbean. Llijkt me leuk als ik even live in de show met jullie zou kunnen bellen. Over hou Jamaica is, jullie foto's zien er zoooo relaxed uit.

Het duurt 5 minuutjes en moet gebeuren tegen 19:30 NL tijd.

lijkt julliet dit leuk en hebben jullie aldaar een telefoon nr?

Barbara@3fm.nl

Bedankt, Barbara

www.3fm.nl
    www.bringiton.nl

• 16 Augustus 2007 - 16:51

Gerard-Diana-Manon :

Hallo luitjes,
    Sorry dat ik jullie mail pas nu bekijk maar wij waren op vakantie.
    Jullie maken ook altijd wat mee he!!!
    Wij vonden het verhaal en de foto's PRACHTIG.
    Succes nog en we kijken uit naar het volgend avontuur.
    Enne we vonden het geweldig om jullie te zien tussen de wereldreizen door.
    Groetjes Gerard-Diana en Manon van Meer uit Rijsbergen

• 29 Augustus 2007 - 08:22

Natasja:

meteen weer in het avontuur terug zie ik wel. Wat leuk dat jullie zo'n trouwe kameraad vonden onderweg. De band met een dier kan zo mooi zijn. Good luck met het vervolg van de reis, ik volg jullie weer trouw. Groetjes van ons allen.